رازهای کتابخانه من

رازهای کتابخانه من

معرفی ۳۵۰۰ جلد کتابی که تاکنون به زبانهای مختلف خوانده ام و بحث در باره رازهای این کتابها و نکات مثبت یا منفی آنان و چه تاثیری در زندگی انسان می توانند داشته باشند.
رازهای کتابخانه من

رازهای کتابخانه من

معرفی ۳۵۰۰ جلد کتابی که تاکنون به زبانهای مختلف خوانده ام و بحث در باره رازهای این کتابها و نکات مثبت یا منفی آنان و چه تاثیری در زندگی انسان می توانند داشته باشند.

کتاب روانشناسی خرافات (1)


کتاب روانشناسی خرافات نوشته خانم فاطمه شعیبی یکی از بهترین کتابهایی است که اخیرا خواندم. این کتاب علیرغم حجم محدود دارای اطلاعات پایه ایست که می توان بعنوان یک کتاب خرافات شناسی و روانشناسی آن مورد استفاده قرار داد. 

در بخشی از این کتاب به ار تباط لشگر کشی ها و اشغال کشورها و نشر خرافات از سوی ملتهای فاتح اشاره خوبی دارد:

لشگر کشی ها 

"با توجه به این که جهان دیروز عرصه ی لشکرکشی ها، صف آرایی ها، تهاجم ها و یورش ها و تسلط های کم و بیش طولانی و موقت بوده، هر لشکرکشی و هر تسلطی بر قومی دیگر، تعدادی فرهنگ عامیانه را که زاده ی تجربه ی قوم فاتح بوده به کشور مغلوب تحمیل کرده است، تجربه هایی که برای کشور فاتح مفید و محصول تجربه است، حال آن که برای کشور مغلوب عقیده ای پوچ، بی ریشه، بی بنیاد و فاقد معنی محسوب می شود که به طریقی غیر اصولی و تجاوز کارانه به فرهنگ مردم داخل شده است.

 برای مثال به نمونه های ذیل اشاره می شود:

- بچه ای که زیاد گریه می کند قطعاً خوش آواز می شود.

- هر گاه ابر به شکل شتر در بیاید در آن سال وبا خواهد آمد.

- اگر کف دست بخارد پول دار خواهی شد. 

علاوه بر دو مورد که درباره ی تاریخچه ی خرافه پرستی ذکر شد می توان به تأثیر آیین ستاره پرستی و طب سنتی در پیدایش خرافه پرستی نیز اشاره کرد.

ستاره پرستی منشاء برخی خرافات

 پس از پیدایش آیین ستاره پرستی و با گذشت زمان به تدریج دانشمندان و حکیمان دوران باستان درصدد منظم کردن و مدون ساختن اعتقاداتشان به ستاره ها برآمدند واین نظریات را جمع بندی کردند. 

اینان که اغلب خود هم پزشک بودند، هم ستاره شناس و هم دانشمند و به طور خلاصه به آنها 

لقب حکیم  یعنی همه چیزدان داده شده بود، برای توجیه خصوصیات جسمانی افراد و علّت بیماریها، از یک طرف تئوری چهار عنصر را ابداع کردند و گفتند که جسم و جان انسان از امتزاج و ترکیب چهار عنصر اصلی و بنیادی آب، آتش، خاک و باد سرشته شده و ترکیب های گوناگون این چهار عنصر تنوع خصوصیات جسمانی و روحی را به وجودآورده است و از طرف دیگر در دانش جهان شناسی آمدند وجهان را به هفت یا نه آسمان که آنها را فلک نامیدند، تقسیم کردند که برگرد زمین قرار دارند و بر آن محیطند و گرد زمین می گردند."

امیر تهرانی

ادامه دارد... 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد